سینما حقیقت 30 آذر 1394 ساعت 14:55 http://www.irandocfest.ir/fa/news/1618/سکانس-پایانی-سینماحقیقت-9 -------------------------------------------------- عنوان : سکانس پایانی سینماحقیقت 9 -------------------------------------------------- نهمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، با معرفی برگزیدگان بخش‌های مختلف این رویداد و با حضور مدیران و هنرمندان سینمایی، شب گذشته 29 آذر 94در تالار وحدت به پایان رسید. متن : به گزارش خبرنگار روابط عمومی جشنواره بین المللی سینماحقیقت، در این مراسم حجت الله ایوبی (رئیس سازمان سینمایی)، سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد، محمدرضا اصلانی، منوچهر طیاب، داریوش ارجمند، حبیب ایل بیگی، علیرضا تابش، احمد الستی، محمد آفریده، حسین معززی نیا، حسین ترابی، محمود کلاری، سعید رشتیان، اکبر عالمی، فرید فرخنده کیش، امیر تاجیک، جعفر صانعی مقدم، نرگس آبیار، شهرام مکری، محمدحسین نیرومند، مهدی فرجی، محمود اربابی و جمع کثیری از مستندسازان حضور داشتند. رنگ آمیزی به شیوه سینمای مستند تابلوی سفید نصب شده روی سن تالار وحدت، بیش از هر چیز توجه حاضران سالن را به خود جلب کرده بود. امیرشهاب رضویان که اجرای این مراسم را بر عهده داشت در همان ابتدا توضیح داد که این تابلوی حقیقت است و برگزیدگان و دعوت شدگان روی سن می توانند با پاشیدن رنگ روی آن، تا پایان یک اثر هنری جمعی را خلق کنند. سیدمحمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر نهمین جشنواره سینماحقیقت و مدیر مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی اولین نفری بود که روی سن خوانده شد. او ضمن خیر مقدم به مهمانان داخلی و خارجی که به رونق جشنواره افزودند، گفت: از تمامی مستندسازان و علاقمندان سینمای مستند که در طول یک هفته برگزاری جشنواره با حضور شوق انگیز خود به اعتلای هر چه بیشتر این جشنواره کمک کردند، سپاسگزارم. وی سینمای مستند را سینمای آگاهی بخش عنوان کرد و افزود: هیچ کشوری توسعه نیافته است مگر با حمایت و حضور مستندسازان، بنابراین امروز مستند در جایگاه مهمی قرار گرفته است. دبیر نهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت با اشاره به اینکه مستندسازان آینه دار جامعه خود هستند، ادامه داد: آنها زشتی ها و بدی ها را نشان می دهند تا کاستی ها و پلیدی ها به خوبی ها تبدیل شوند. طباطبایی نژاد در ادامه اظهار داشت: سینمای مستند نسبت مستقیم و فشرده ای با فرهنگ و هنر دارد و هیچ جامعه ای بدون حضور مستند تغییر و پیشرفت نخواهد داشت. به گفته طباطبایی نژاد، مستندسازان اهالی واقعی فرهنگ هستند و در اعتلای آن تاثیر مستقیم دارند. اهدای جایزه محیط زیست در آلوده ترین روز تهران پس از صحبت های مدیر جشنواره، مراسم اهدای جوایز بخش محیط زیست و بحران آب آغاز شد. محمدرضا اصلانی یکی از هنرمندانی بود که برای اهدای جوایز این بخش روی سن حاضر شد. او در سخنان کوتاهی گفت: جالب است در چنین شرایطی و با وجود آلودگی هوای تهران، جایزه محیط زیست را اهدا می کنیم. وی ادامه داد: امیدوارم این جوایز حرکتی ساختاری در راستای حفظ محیط زیست ایجاد کند. معضل آلودگی مساله طبیعت نیست بلکه مساله اخلاق است. کشور ما کشوری اخلاقی است و حیف است که در فضایی بی اخلاق زندگی کنیم. آرزوی رئیس سازمان سینمایی: تحمل شنیدن نقد در جامعه در ادامه این مراسم امیرشهاب رضویان از حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی دعوت کرد تا روی سن حاضر شود. او در سخنان کوتاهی، با تشکر از مستندسازان و مسئولان که به گفته او جشنواره سینماحقیقت را به یک رویداد باشکوه تبدیل کرده اند، گفت: مردم ایران فرهنگ مستند دیدن را دارند. اصولا مستندسازی کاری متمدنانه است و ما هر قدر به شما مستندسازان برسیم، بازهم کم است. او ادامه داد: در اینجا هنر برای هنر معنا ندارد، چون یک مستندساز برای خود رسالتی قائل است و تلاش می کند مسائل جامعه اش را نشان دهد. امیدوارم بتوانیم امکان روانی را برای فعالیت شما مستندسازان فراهم کنیم. رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: امیدوارم به شما اجازه دهیم فیلم بسازید. وقتی می بینم بعضی فیلم ها ساخته می شوند اما بعد به دلایل عجیب و غریبی برای نمایش مشکل پیدا می کنند، تعجب می کنم. امیدوارم بتوانیم فرهنگ شنیدن نقد را در جامعه ایجاد کنیم. ایوبی افزود: ما کشوری با فرهنگ و تمدن غنی هستیم که جاذبه های بسیار زیادی برای تولید مستند دارد. شما اگر به اروپا سفر کنید، با دیدن یک شهر گویی تمام آن کشور را دیده اید اما در ایران چنین نیست و شما با تنوع اقوام و گویش ها، مناظر دیدنی و رنگ ها مواجه می شوید. امیدوارم بتوانیم از گویش های گوناگون ایرانی بهره ببریم و این جاذبه را به همه نشان دهیم. رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت های خود، راه پیش روی مستندسازان را بسیار دشوار خواند گفت: آرزو می کنم روز به روز در این عرصه موفق تر از قبل عمل کنید و همواره فیلم بسازید. مستندسازی توامان هنر و رسانه است و شما رسالت بزرگی بر دوش دارید. سینماحقیقت، از ایران تا کردستان عراق در ادامه مراسم، بخش جایزه بین المللی شهید آوینی که به فیلم های حوزه دفاع مقدس، انقلاب اسلامی و مقاومت اختصاص دارد، توسط هیات داوران این بخش به فیلم های برگزیده اهدا شد. در بخش مستند بلند فیلم زمناکو ساخته مهدی قربان پور جایزه اول را گرفت و فیلم A-157 ساخته بهروز نورانی پور و فیلم پرچم سیاه ساخته ماجد نیسی نیز دیپلم افتخار دریافت کردند. مهدی قربان پور کارگردان فیلم زمناکو پس از دریافت تندیس شهید آوینی گفت: خوشحالم فیلمی ساختم که نگاهی انسانی به جنگ دارد و از گروهم که دو سال پا به پای من زحمت کشید سپاسگزارم. او جایزه اش را به زمناکو (کاراکتر اصلی فیلم) که از کردستان عراق آمده بود تقدیم کرد. احمد محمد (زمناکو) در سالن حضور داشت و روی سن حاضر شد. او در میان تشویق حاضران، آرزو کرد این مستند شروعی برای پیدا کردن 163 فرزند گمشده در حلبچه و رسیدن به خانواده هایشان باشد. محسن اسلام زاده کارگردان مستند تنها میان طالبان نیز پس از دریافت جایزه خود در بخش مستند نیمه بلند شهید آوینی در سخنانی کوتاه، گفت: چهار سال و نیم از عمرم را خیلی سخت برای تولید این مستند گذاشتم. از همسرم تشکر می کنم چرا که تنها کسی بود که از حضورم میان طالبان خبر داشت و این ترس را به تنهایی تحمل کرد. مهدی جعفری دیگر مستندساز برگزیده نهمین جشنواره سینما حقیقت در بخش شهید آوینی که جایزه خود را از دستان مدیر شبکه مستند گرفت، پس از دریافت لوح، گفت: ما مستندسازان کار خاصی انجام نمی دهیم فقط واسطه ای هستیم میان اتفاقات جامعه و مردم. امیدوارم روایتگر خوبی برای ساخت مستند باشم. بهروز نوارنی پور نیز که با مستند A157 دیپلم افتخار بخش مستند بلند جایزه شهید آوینی را دریافت کرد، با ذکر اینکه تولید این مستند تلخ ترین دوران زندگی اش بود، عنوان کرد: موضوع تلخ مستند A157 با حادثه تلخ درگذشت پدرم در میانه راه همراه و باعث شد در زمان تولید این مستند، تلخ ترین دوران زندگی ام را تجربه کنم. طیاب: دست دوستی ما با دنیا به واسطه سینما در بخش دیگری از این مراسم که به اهدای جوایز بخش مسابقه بین الملل اختصاص داشت، منوچهر طیاب مستندساز و عضو هیات داوران این بخش در سخنانی اظهار داشت: ما برای انتخاب این جوایز از جهان بینی کهن ایرانی پیروی کردیم؛ از یک سو زیبایی و خوبی و از سوی دیگر سوی دیگر پلیدی و زشتی را دیدیم. می دانیم همیشه در آخر کار زیبایی بر جهان حاکم خواهد بود. وی ادامه داد: در این بخش دو فیلم انتخاب شدند؛ یکی درباره زیبایی و عشق است و دیگری درباره آوارگان جنگ و مصیبت های وارد شده بر آنان. از آنجایی که سینما زبانی بین المللی است، ما می خواهیم به وسیله فیلم دستِ دوستی به سمت دنیا و کسانی که خواستار دوستی هستند، دراز کنیم و با آنها صحبت کنیم. در این بخش بهروز نورانی پور کارگردان مستند A157 موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران مسابقه بین الملل شد. در نیمه مراسم علی زند وکیلی با همراهی نوای پیانوی سامان احتشامی، دو قطعه اجرا کرد که توجه حاضران در سالن را به خود جلب کرد. وقتی هیات داوران تا فرحزاد رفتند اهدای جوایز بخش مسابقه ملی پایان بخش اختتامیه نهمین دوره جشنواره سینماحقیقت بود. مهدی بوستانی شهربابکی کارگردان بلانسبت شما که جایزه بهترین نویسنده گفتار متن را گرفت، درباره سینمای مستند اجتماعی گفت: از هیات انتخاب سپاسگزارم که یک فیلم اجتماعی را برگزیدند. فیلمی که گرچه نمی توانست ف بگوید اما داوران خودشان تا فرحزاد رفتند. فیلم اجتماعی مانند فیلم محیط زیستی نیست و نمی توان پیرامون آن چندان حرف زد. جایزه بهترین پژوهشگر نیز بطور مشترک به کمیل سوهانی برای فیلم مادرکشی و مهران پورمندان برای فیلم یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار اهدا شد. مهران پورمندان نیز پشت تیریبون حاضر شد و گفت: کار پژوهش بسیار سنگین و کمرشکن است. تمام کسانی که مستند می سازند این کار را انجام می دهند و این جایزه به تمام پژوهشگران سینمای مستند تعلق دارد. همچنین کمیل سوهانی که در مستند خود بحران آب ایران را به تصویر کشیده است، عنوان کرد: خدا را شکر که از بحران آب کشور نانی برای ما درآمد! امیدوارم بالاخره باور کنیم که بحران آب بحرانی جدی است و در رفتارمان تغییری به وجود بیاوریم تا لازم نباشد در این باره فیلمی ساخته شود. تلاش یک مستندساز برای مقابله با بیماری سرطان در بخش بهترین کارگردانی مستند بلند، مهرداد اسکویی برای فیلم رویاهای دم صبح و لقمان خالدی برای فیلم فصل هرس به طور مشترک برنده جایزه شدند. خالدی پس از دریافت جایزه خود درباره ساخت این مستند گفت: کلید ساخت این مستند سال گذشته و در اختتامیه جشنواره سینماحقیقت زده شد. سال گذشته مرتضی ندایی را روی سن دیدم و متوجه شدم به بیماری سرطان دچار شده است. پس از دیدن او با خود فکر کردم من به عنوان مستندساز در مواجهه با این بیماری چه می کنم؟ مدتی تحقیق کردم و به فردی رسیدم که تلاش می کند داروی سرطان را کشف کند. او با ابراز تاسف از درگذشت ندایی، ادامه داد: امروز مرتضی ندایی نیست و این فیلم را ندید و حسم را در مورد آن نفهمید، اما از قاسم تک دهقان (کاراکتر اصلی فیلم) تشکر می کنم که اجازه داد وارد زندگی او شوم. من برای ثبت یک سال از زندگی او لایق دریافت این جایزه شدم، در حالی که او 11 سال از عمر خود را صرف کشف داروی سرطان کرده است. امیدوارم آقای هاشمی وزیر بهداشت هم زحمات او را ببیند. مهرداد اسکویی کارگردان فیلم رویاهای دم صبح نیز پس از دریافت تندیس خود گفت: ایجاد گروه هنر و تجربه مهم ترین اتفاقی بود که در سال های گذشته افتاد و سالن های این گروه ثابت کردند که ما می توانیم مردم را پای این فیلم ها نگه داریم. او ادامه داد: داستان گوهای سینمای مستند به خصوص سینماگران مستند اجتماعی که آینه های جامعه هستند در آینده حرف های بسیار مهمی برای مردم دارند. از هیات داوران که این فیلم را برگزیدند سپاسگزارم که این امکان را برای مستند اجتماعی که همواره زیر ضرب است و هرکسی به آن عنوان سیاه نمایی می دهد، فراهم کردند. هانیه یوسفیان کارگردان مستند پدر که توانست جایزه ویژه هیات داوران بخش مسابقه ملی را از آن خود کند هم در سخنانی گفت: یک هفته در کنار شما فیلم دیدیم؛ با هم خندیدیم و گریه کردیم. کاش امشب خانواده ام در سالن حضور داشتند؛ بخصوص پدرم که اگرچه دیگر مرا نمی شناسد، اما اگر در سالن بود حتماً به خاطر دریافت این جایزه به من افتخار می کرد. اهدای جایزه 20 میلیون تومانی به تهیه کننده فصل هرس در پایان نویت به اهدای جایزه بهترین فیلم جشنواره نهم سینماحقیقت رسید. این جایزه توسط حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی اهدا شد. او به جایزه نقدی 14 میلیون تومانی این فیلم، شش میلیون تومان دیگر اضافه کرد. مهدی شامحمدی تهیه کننده فیلم فصل هرس که برای دریافت این جایزه روی سن حاضر شده بود، با تشکر از تلاش های لقمان خالدی گفت: برای قدردانی از زحمات کارگردان فیلم که با وجود پیشنهادهای کاری بسیار، یک سال پای این فیلم ایستاد، تمام مبلغ این جایزه را به او تقدیم می کنم. در پایان این مراسم و پس از رنگ پاشی مستندسازان، عنوان سینماحقیقت بر تابلوی روی سن، نمایان شد.