۰
يکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۰۲:۱۸
حاشیه‌های ششمین روز جشنواره سینماحقیقت:

غم‌ها و شادی‌ها در یک قاب

همزمان با اعلام نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره سینماحقیقت در فضای پردیس سینمایی چارسو چهره‌هایی در هم رفته و چهره‌هایی شاد از فیلمسازان را می‌شد دید.
غم‌ها و شادی‌ها در یک قاب
به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، آرام آرام پرونده سیزدهمین جشنواره «سینماحقیقت» هم در حال بسته شدن است، این را می شود از تکاپوی فیلمسازان و البته مخاطبان برای استفاده از آخرین جرعه های این جشنواره فهمید. فیلمسازانی که حتی در این آخرین روزها هم از مخاطبان دعوت می کنند تا به تماشای آثارشان بنشینند و مخاطبانی که گویا اولین روز حضورشان را رقم می‌زنند و سوال هایی درباره چگونگی دریافت بلیت می پرسند. این مخاطبان پس از راهنمایی توسط تیم جشنواره به صفوف تماشاگران می پیوندند تا فیلم‌های مورد نظرشان را ببینند.
شنبه ۲۳ آذرماه اما ششمین روز از این جشنواره سپری شد؛ روزی که «سینماحقیقت» مدیرانی از بدنه سینما را بر آن داشت تا از این جشنواره بازدید کنند. 
محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه فناوری سازمان سینمایی، سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل جشنواره جهانی فیلم فجر و... با محمد حمیدی‌مقدم دبیر این رویداد همگام شدند تا بار دیگر با سینمای مستند که همواره از جوایز و حضورهای بین‌المللی آن یاد و به آن افتخار می‌کنند، همراه شوند.
محمدحسین مهدویان که در یازدهمین جشنواره «سینماحقیقت» با مستند «ترور سرچشمه» حضور داشت و در این دوره به عنوان داور به بررسی آثار بخش مسابقه ملی پرداخته یکی دیگر از مهمانان این روز از جشنواره بود.
اما اگر چرخی در طبقه ششم پردیس چارسو می‌زدید آنچه بیشتر از همه نظر شما را به خود جلب می‌کرد شلوغی بخش بین‌الملل بود؛ بخشی که جلسه پیچینگ را پشت سر می‌گذاشت تا فیلمسازان در آن بتوانند سرمایه‌گذاران را برای ساخت فیلم‌هایشان مجاب کنند.
 
غم ها و شادی ها در یک قاب
همزمان با اعلام نامزدهای بخش‌های مختلف این جشنواره چهره‌هایی در هم رفته و چهره‌هایی شاد از فیلمسازان را می‌شد دید، همان هایی که فیلمشان در بخش های مختلف کاندید شده بود و همان هایی که در هیچ بخشی این اقبال را نداشتند نکته جالب اما این بود که این فیلمسازان به یکدیگر دلداری می‌دادند تا در سال های آینده قدم های خود را در عرصه سینمای مستند محکم تر بردارند.
 
چوپانی که همه فیلم های تارانتینو را دیده بود
نشست‌های فیلم‌خبر این جشنواره از جمله رویدادهایی است که حتی اگر فیلم ها را ندیده باشید می توانید از زبان  کارگردانان‌شان نکاتی جالب را بشنوید.
یکی از نشست ها به مستند «آشو» اختصاص داشت. جعفر نجفی کارگردان این مستند ۳۵ دقیقه‌ای می‌گفت: این فیلم روایتگر داستان پسری به نام آشو است که به قول سینمادوستان عشق فیلم است. نکته‌ای که شاید او را از دیگر سینمادوستان متمایز می‌کرد این بود که آشو یک چوپان بود و با وجود زندگی در منطقه‌ای محروم فیلم های روز جهان را پیگیری می‌کرد به طوری که تمام فیلم های تارانتینو را دیده بود.
 
این وطن را از دور قضاوت نکنید
 دیگر نشست فیلم‌خبر به «کابل شهری در باد» اختصاص داشت؛ فیلمی از کشور افغانستان که تصورهای رایج ما از این کشور جنگ زده را بر هم می‌زند، شاید اولین فیلمی باشد که روح زندگی را در لایه‌های زیرین این شهر غمبار ببینیم، بدانیم که مردم کابل به جز جنگ، مشغولیت های دیگری به نام «زندگی» هم دارند. ابوذر امینی کارگردان این اثر، «کابل شهری در باد» را اصلا با همین محوریت ساخته است، او می گوید مردم افغانستان از جنگی که برایشان ساخته اند، خسته اند، از این دید توریستی که فیلمسازان درباره افغانستان دارند و گاهی آثارشان را بر اساس قضاوت هایی که از این کشور دارند، می‌سازند.
 
این دعوت سینمایی را لبیک بگویید
«دیده شدن فیلم» در این سال ها در اولویت درخواست های مستندسازان قرار داشته است. آنها همواره در هر محفل و جلسه‌ای این موضوع را مطرح می‌کنند و می‌خواهند که شرایط برای اکران عمومی آثارشان فراهم شود چراکه این کمترین درخواست‌شان است. جشنواره «سینماحقیقت» ویترین سینمای مستند است و هر ساله مستندسازان برای حضور در این ماراتن از هم سبقت می‌گیرند تا اثرشان را در معرض عموم قرار بگیرند. در همین آخرین لحظات هم آنها از مخاطبان می‌خواهند که بیایند، بیایند و فیلم هایشان را در آخرین روز جشنواره ببینند.
کد مطلب: 7383
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *