۰
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۱۲
احسان مقدسی:

«آتش» روایت یک آیین مردمی است

«آتش» سعی کرده به آیینی که نزدیک ترین ما به ازایش، خود زندگی است، نگاهی داشته باشد. ما در این مستند، افراد، مشکلات روزه مره آنها  و مسایل حاشیه ای را در کنار حواشی آیین مذهبی عاشورا و تاسوعا نشان دادیم که خودم شخصا تاکنون مستندی در این حوزه ندیده بودم.
«آتش» روایت یک آیین مردمی است
به گزارش ستاد خبری سیزدهمین جشنواره فیلم سینماحقیقت، احسان مقدسی کارگردان مستند «آتش» که در بخش نیمه بلند سیزدهمین جشنواره سینما حقیقت حضور دارد، گفت: این فیلم درباره یک آیین مذهبی در دهی نزدیک عجب شیر است که متاسفانه یا خوشبختانه کسی که اثر را می بیند، فکر می کند «آتش» فیلمی در حوزه مذهب است اما اینطور نیست و مستندی کاملا بی‌طرفانه است.
وی افزود: «آتش» سعی کرده به آیینی که نزدیک ترین ما به ازایش، خود زندگی است، نگاهی داشته باشد. ما در این مستند، افراد، مشکلات روزه مره آنها  و مسایل حاشیه ای را در کنار حواشی آیین مذهبی عاشورا و تاسوعا نشان دادیم که خودم شخصا تاکنون مستندی در این حوزه ندیده بودم. هرچند نکته کانون «آتش» این مسأله نیست ولی به آن پرداختیم. این فیلم درباره یک آیین مردمی و زندگی است.
این کارگردان افزود: در این آیین گلوله های بزرگ آتشین را که از پارچه های جین قدیمی درست می کنند، به گازوییل آغشته کرده و سپس آتش می‌زنند و دور سر خود می گردانند. جین برای این موضوع است که آتش را پخش نمی کند و کسی آسیب نمی بیند در حالی که پیش از این از ملافه استفاده می کردند. این کار برای آنها سبقه مذهبی دارد و یکی از سوال هایی که در فیلم به آن پاسخ داده می شود همین است چراکه این فیلم ربطی به اسلام ندارد و بیشتر شبیه مهرپرستی است اما آنها می گویند ما عاشق هستیم.
مقدسی بیان کرد: من ده سال در ایران نبودم و در آمریکا تحصیل می کردم . وقتی به ایران بازگشتم می خواستم مستندی بسازم از همین رو شروع به تحقیق کردم  و از آنجایی که محل برگزاری این آیین نزدیک به زادگاه من بود و از این مراسم خبر داشتم، تحقیق کردم. در جریان این پژوهش ها احساس کردم می توانم فیلمی بسازم که فراتر از نشان دادن این آیین بتواند زندگی آنها را هم نشان دهد. به همین ترتیب با مردمش یک ماه و نیم زندگی کردم و ادعا می کنم بر خلاف خیلی از فیلم هایی که در این جشنواره دیدم حتی یک وسیله کوچک را هم جا به جا نکردم تا فیلمم خوب شود.

این کارگردان در پایان عنوان کرد: هر پلان و اتفاقی که می افتد عین حقیقت است. اصلا دلیل اینکه دوربین را یک ماه و نیم به آنجا بردم این بود که آنها با دوربین آشنا شوند. در مستند مردم نگارانه نمی‌شود درام ساخت. دوربین هر لحظه روشن بود و اتفاقات آنها را به صورت عینی نشان می‌دهد. این فیلم کم ادعا یک ادعای بزرگ دارد و آن هم این است که هیچ چیزی در آن فیک نیست و کسانی که فیلم را دیده‌اند دوست داشته اند.
 
کد مطلب: 7365
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *