گفتگوی خبرنگار روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت با این مدیر سینمایی و مستندساز را بخوانید:
* از جشنواره «کاسلر» آلمان بگویید
تقریباً 10 سال است که این مسئولیت برنامهریزی جشنواره کانسلر برعهده من است. خودم هم مستند کوتاه میسازم. تمرکز کاسلر روی فیلمهای تجربی و مستند است. البته باید بگویم که بخش داستانی هم داریم که سابقه بیشتری در حدود 35 سال دارد؛ بخش تجربی هم به تازگی اضافه شده است. جشنواره در شهر کاسلر برگزار میشود ولی ادارهی مرکزی آن در برلین واقع است. ما در بیشتر مواقع سال در برلین هستیم ولی در روزهای نزدیک به جشنواره برای دیدن و انتخاب فیلمها به کاسلر میرویم. جشنواره کاسلر بستری برای تعامل بین فرهیخگان دانشگاهی و مردم عادی شده است و باعث شده که این دو گروه به هم نزدیک شوند و فکر مشترک پیدا کنند. در آلمان جشنوارهی دیگری به نام جشنواره فیلم برلین نیز برگزار میشود که بزرگتر و قدیمیتر است. فیلم داستانی به ندرت در کاسلر نشان داده میشود و تمرکز بیشتر بر سینمای مستند و تجربی است. همچنین بخشی به نام انیمیشن و هنرهای تصویری نیز داریم.
* تا به حال در جشنواره کاسلر، فیلم از ایران هم شرکت داشته است؟
در چند سال گذشته فیلمهایی از ایران داشتیم که بیشتر فیلمهای تجربی بودند. البته فکر میکنم فیلم داستانی هم از ایران شرکت کرده بود. به نظرم زبان هنری فیلمهای ایرانی خیلی خاص است و زاویه هنری ویژهای دارند. این فیلمها در تصمیم من برای حضور در ایران تاثیرگذار بود.
* از حضور در ايران با توجه به فيلمهايی كه از آن ديدهايد و سابقهای كه در ذهنتان وجود دارد، چه حسی داريد؟
به نظرم ایران و آلمان رابطه خاصی دارند و این یک شانس بزرگ برای من بود که این ارتباط را از نزدیک لمس کنم و با مردم ایران حرف بزنم و تعامل داشته باشم. قبلا درباره جشنواره سینماحقیقت از یکی از همکارانم در کاسلر شنیده بودم. امسال به ایران آمدم تا خودم از نزدیک ببینم. مردم ایران بسیار مهربان، خوش برخورد، گرم و صمیمی هستند. در این جشنواره همهچیز خیلی روی نظم و ترتیب است. همچنین برنامهی خوبی برای ما جهت گردش در شهر تهران تدارک دیدند که فوقالعاده بود. حتماً باز هم به ایران میآیم. خیلی دوست دارم مکانهای دیگر را هم ببینم و با فرهنگ ایرانی آشنا شوم. من فقط برای جشنواره نیامدم. تا جایی که امکانش باشد میخواهم از فرهنگ ایرانی یاد بگیرم. این فرهنگ برایم جالب است.
* از نظر شما یک مستند خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد؟ خودتان چه مستندهايی را برای جشنوارهتان میپسندید؟
یک مستند خوب باید حرف خاصی را بیان کند که از خلال آن بتوانیم چیزهایی را درباره کشورهای دیگر یاد بگیریم. فیلم مستند خوب از نگاه من باید یک فیلم شخصی باشد. فیلمی که از لحاظ اجتماعی یا شاید از لحاظ سیاسی مهم باشد. خود کارگردان باید با همه وجود موضوع را حس کرده باشد. موضوع برایش بیگانه نباشد و خودش هم با آن موضوع زندگی کرده و بزرگ شده باشد. مستندساز نباید صرفا یک دوربین بردارد و فیلمبرداری کند. مستند خوب باید قسمتهایی از زندگی ما را به ما نشان دهد که در هر جایی پیدا نمیشود. باید چیز خاصی در محتوا، نحوه بیان و موضوع باشد.
* نقطه قوت جشنواره سینماحقیقت از نظر شما چیست؟
در این جشنواره میتوان چیزهایی یاد گرفت و مردم دیگر کشورها را دید. این جشنواره ذهن را نسبت به مسائل در کشورهای دیگر باز میکند و باعث میشود چیزی غیر از حرف رسانهها و روزنامهها یاد بگیریم. سانسور کمتری هم دارد. این جشنواره از توقعات اولیه من خیلی فراتر رفت. همین که مردم میآیند و فیلمها را میبینند، یک ارتباط هنری شکل میگیرد و این باعث شناساندن یک کشور میشود. ما خارجیها هم فیلمها را میبینیم و ایران میشناسیم. من جشنوارههای آنلاین را خیلی دوست ندارم. جشنوارههای سنتی را که همه میآیند، دست هم را میفشارند و یکدیگر را میبینند را ترجیح میدهم. جشنواره آنلاین خیلی خشک و بیروح است و ما متوجه چیز خاصی نمیشویم.
* از فیلمهای مستند خودتان بگویید؟ بیشتر روی چه موضوعاتی کار میکنید؟
طی این سالها 14، 15 فیلم کوتاه ساختهام که در اینترنت قرار دارد. بیشتر فیلمهایم در کاسلر نمایش داده شده است. در سال 2016 یکی از دانشگاههای چین از ما دعوت کرد و چند فیلم کوتاهم را در آن جا نشان دادم. موضوعات سیاسی و اجتماعی بیشتر مورد توجه من است. همچنین موضوعاتی که درباره نقش زنان و مردان در زندگی است، برایم جذابند؛ موضوعاتی درباره حقوق و نقش زنان در زندگی و این که نقش زن در خانواده در طول زمان و در دهههای مختلف چه فرقهایی کرده است.