۰
سه شنبه ۱۲ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۳۴

کامران حیدری: باید برای بازار جشنواره سینماحقیقت به میزان بخش مسابقه اهمیت قائل باشیم

کامران حیدری کارگردان فیلم مستند تحسین‌شده‌ی «علی‌آقا» تاکید کرد که باید بخش بازار در جشنواره سینماحقیقت به میزان بخش مسابقه جدی گرفته شود.
کامران حیدری: باید برای بازار جشنواره سینماحقیقت به میزان بخش مسابقه اهمیت قائل باشیم
این مستندساز در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری تحلیلی "سینماتجربی" اظهار کرد: زمانی که جشنواره استاندارد کافی و مارکت قدرتمند داشته باشد می‌تواند شرط premier برای فیلم‌ها قائل شود.
وی ادامه داد: متاسفانه در ایران تنها تولید فیلم اهمیت دارد و بسیاری از مستندسازان با دریافت بودجه از سازمان‌های مختلف اقدام به ساخت فیلم می‌کنند. نیمی از این بودجه صرف فیلم می‌شود و مابقی برای فیلمساز باقی می‌ماند؛ به همین دلیل فروش فیلم چندان اهمیتی ندارد، در حالی که در دنیا فیلمساز فیلم می‌سازد تا بتواند آن را بفروشد.
به گفته‌ی کامران حیدری، جشنواره‌ها باید بازاری داشته باشند که پخش‌کننده‌ها و نمایندگان تلویزیون‌های مختلف دنیا در آن شرکت کرده و فیلم‌ها را ببینند. گاهی به قدری بازار یک جشنواره معتبر است که پخش‌کننده حتی اگر نتواند در آن حضور داشته باشد، فیلم‌ها را به صورت آنلاین تماشا کرده و از میان آن‌ها فیلم‌های مورد نظر خود را انتخاب می‌کند.
وی با بیان این که برگزاری یک بازار فیلم قدرتمند در جشنواره سینماحقیقت قوت قلبی برای فیلمسازان خواهد بود تا فیلم‌هایشان را برای اولین نمایش به این فستیوال بفرستند، تصریح کرد: بازار فیلم در برخی از جشنواره‌ها بیش از بخش مسابقه اهمیت دارد. در جشنواره سینماحقیقت هم باید به بازار توجه بیشتری شود، چرا که مستندها فضای چندانی برای فروش ندارند. دانشگاه‌ها که فیلمی نمی‌خرند. هنر و تجربه هم چندان قوی نیست. شبکه مستند هم فضای محدودی برای نمایش دارد. در چنین شرایطی فروش فیلم به تلویزیون‌های بین‌المللی و دانشگاه‌های دنیا می‌تواند فضایی برای نمایش فیلم‌های مستند ایجاد کند.
حیدری ضمن اشاره به حضورش در بخش مسابقه سی‌اُمین جشنواره جهانی فیلم مستند آمستردام «ایدفا» گفت: در این فستیوال تنها 13 فیلم در بخش مسابقه حضور داشتند و من به راحتی موفق شدم تمام این فیلم‌ها را ببینم. این فستیوال جوایز تدوین، صداگذاری و... ندارد و تنها به بهترین مستند در هر بخش جایزه می‌دهد؛ در حالی که در جشنواره سینماحقیقت تعداد جوایز زیاد و شیوه داوری پیچیده است. از نظر من کاهش تعداد فیلم‌های جشنواره سینماحقیقت اتفاق خوبی است منوط بر این که صدای مستندسازان درنیاید.
وی در پایان گفت: متاسفانه بسیاری از مستندسازان با کاربرد فیلمی که می‌سازند آشنا نیستند و می‌خواهند فیلم‌شان هم در تلویزیون نمایش داده شود و هم در جشنواره حضور داشته باشد. در نهایت هم تعداد زیادی فیلم به دبیرخانه جشنواره ارسال می‌شود و مدیران مجبور می‌شوند که دل همه را به دست بیاورند.
 
 
کد مطلب: 3376
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *