۰
جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۰:۰۵
در کارگاه «یک تولید مشترک خلاق» عنوان شد:

ذهنیت باید برای مستندساز مهم باشد

فابریس پوشو گفت: آن‌چه که باید برای مستندساز مهم باشد، ذهنیت است. با ذهنیت می‌توانید موضوعی را از زوایای گوناگون ببیند.
ذهنیت باید برای مستندساز مهم باشد
به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره سینما حقیقت، کارگاه «یک تولید مشترک خلاق» با حضور فابریس پوشو مدیر شبکه آرته در سالن شماره دو پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، فابریس پوشو گفت: بسیاری از مستندسازان ایرانی به فراتر از مرزهای ایران فکر می‌کنند. موضوعی که این مستندسازان با آن درگیر هستند، پیدا کردن یک تهیه‌کننده برای تولید مشترک است. اما این کار ساده‌ای نیست. در این شرایط دیگر سر و کار مستندسازان با هم‌میهنانشان نیست.
وی افزود: من در کانال آرته کار می‌کنم.آرته کانالی برای کشورهای آلمان، فرانسه، سوییس و بلژیک است. هزینه‌های آن به وسیله‌ی آلمان و فرانسه تامین می‌شود ولی در عین حال مقرراتی دارد که موجب مستقل بودنش می‌شود. افزون بر پخش در آرته، به شکل دیجیتال در اینترنت هم قابل دسترسی است.
به گفته پوشو، خطوط همیشگی آرته، این شبکه را به سویی می‌برد که علاوه بر استقلال، تنوع فرهنگی را نیز مدنظر کار خودش قرار می‌دهد؛ این یک اصل برای آرته است.
وی با بیان این که امروز اروپا و امریکا به لحاظ فرهنگی دور خودشان یک دیوار کشیده‌اند، تصریح کرد: چنین انحصاری مورد پسند آرته نیست. به نظر ما باید هویت‌های متکثر را نشان داد. چیزی که برای ما اصل است تنوع برنامه‌هاست. نیمی از برنامه‌هایی که در آرته به گونه‌ی مشترک تولید می‌کنیم، مستند است.
پوشو با تاکید بر این که آرته مهم‌ترین سرمایه‌گذاری را در بخش مستند انجام می‌دهد، اظهار کرد: این شبکه هر سال 3 هزار پروژه‌ی مستند را‌ از کشورهای مختلف می‌پذیرد که تنها حدود 90 تا 100 تای آن‌ را می‌تواند پخش کند. پس سخت‌گیری بسیاری در آرته حاکم است.به نظر من اگر بخواهیم مستند خلاق را معنی کنیم باید بگوییم که مستند کهکشانی است که حقایق در آن اهمیت دارد. البته این را هم بگویم که هرکسی تعریف خودش را از واژه‌ی خلاق دارد. شما به عنوان مستندساز تعریفی دارید و من نیز به عنوان مدیر تلویزیونی تعریف دیگری دارم؛ پس من مستند خلاق را از دید یک مدیر تلویزیونی معنا می‌کنم. وظیفه‌ی مستندساز کشف و مطرح کردن این حقایق است. مستندساز نباید به کلیشه‌ها و چارچوب‌های مرسومی که وجود دارد، بسنده کند. در عین حال مهارت‌های دیگری مانند داستان‌گویی و داستان‌پردازی نیز در ساخت مستند خلاق مهم است. در مستند خلاق باید نگاهی تازه به وقایع داشت. در نظر من چیزی که در فیلم مستند مهم است، ذهنیت است. عینیت برای من - آن چه که وجود دارد - جالب نیست. عینیت ابزاری در دست قدرت‌هاست. آن‌چه که باید برای مستندساز مهم باشد، ذهنیت است. با ذهنیت می‌توانید چیزی را از زوایای گوناگون ببیند.
 
 
 
کد مطلب: 3271
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *