کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فیلم باید به زبانی باشد که مرزها را گسترش دهد

23 آذر 1396 ساعت 16:42

نیکو مارزانو در کارگاه ظهر امروز گفت: اولین اصل برای ما این است که در فیلم نگاه خاصی وجود داشته باشد یعنی فیلم به زبانی باشد که مرزها را گسترش دهد.


به گزارش ستاد خبری یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت، کارگاه «مستند سینمایی» با حضور نیکو مارزانو نماینده موسسه هنرهای معاصر لندن ICA و بهمن نورایی مترجم و کارشناس در پنجمین روز از یازدهمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت برگزار شد.
مارزانو درباره موسسه هنرهای معاصر لندن گفت: موسسه ICA در سال 1946 شروع به کار کرد و عده ای اندیشمند می خواستند هنر را از وضعیت موجود آن خارج کنند و فضای جدیدی برای هنرمندان و فیلمسازان نوظهور ایجاد کنند. بنابراین ماموریت ما حمایت از هنرمندان نوظهور است.
او ادامه داد: موسسه هنرهای معاصر سه بخش گفت و گو، موسیقی و سینما دارد که در دپارتمان سینما ما به سینمای مستقل می پردازیم. اساسا در طول هفته 50 برنامه نمایش فیلم داریم که در سال به بیش از 400 برنامه می رسد. ما انواع فیلم ها از کوتاه، نیمه بلند، مستند تا داستانی را از روز سه شنبه تا یک شنبه نمایش می دهیم.
مارزانو درباره اینکه چطور این فیلم ها را انتخاب می کنند گفت: راه های مختلفی برای انتخاب فیلم در انگلستان وجود دارد. چون بازار مستند در آنجا بسیار غنی است و پخش کننده های بسیاری فیلم هایشان را عرضه می کنند. اما ما سعی می کنیم در انتخاب فیلم های خودمان به دو اصل متعهد باشیم.
او تاکید کرد: اولین اصل برای ما این است که در فیلم نگاه خاصی وجود داشته باشد یعنی فیلم به زبانی باشد که مرزها را گسترش دهد.ضمن این که فیلمساز در فیلم خود ارتباط صادقانه و ضروری را با این زبان برقرار کرده باشد که به رشد یک آرمان کمک کند.
نماینده موسسه هنرهای معاصر لندن با اشاره به فیلم «بازی آدم کشی» گفت: بگذارید مثالی بزنم که منظورم را برای شما واضح تر کند. ما به دنبال فیلم هایی هستم که به پیش برد یک مبارزه یا تلاش سیاسی کمک کند مثل فیلم«بازی آدم کشی» است. این فیلم فضای بازسازی کننده ای داشت و به مخاطبانش فرصت می داد که بدانند در طول سال ها چه بر سر مردم اندونزی آمده است. گفتمان مردم این کشور و جسارت این فیلمساز کمک کننده بود. شاید تغییری ایجاد نکرده باشد اما این موضوع را مطرح کرد.
او ادامه داد: دقیقا ما به دنبال چنین فیلم هایی هستیم که ضمن شگفت زده کردن مخاطب و لذت بردن از فیلم باعث تغییر یا حداقل مطرح کردن موضوعی شود.
مارزانو درباره این که چطور در ICA فیلمسازان را کشف می کنند توضیح داد: این مرحله لایه های متعددی دارد. شخصا سعی می کنم فیلم هایی را به موسسه ارائه کنم که پخش کننده ندارند. در واقع با شرکت در جشنواره های مختلف سعی می کنیم از فیلمسازانی حمایت کنیم که شانس کمتری برای پخش و دیده شدن دارند. بنابراین فستیوال ها در این میان نقش حیاتی دارند.
او با اشاره به بازوی کوچک پخشی که در دپارتمان سینما دارند توضیح داد: ما فیلم فیلمسازانی که احساس می کردیم به لحاظ هنری و سیاسی ترکیب خوبی ایجاد کرده اند و باید فراتر از لندن بروند را در سراسر بریتانیا و ایرلند پخش می کنیم.
 


کد مطلب: 3222

آدرس مطلب :
http://www.irandocfest.ir/fa/news/3222/فیلم-باید-زبانی-باشد-مرزها-گسترش-دهد

سینما حقیقت
  http://www.irandocfest.ir